Det ville seg slik at jeg fikk gleden av å oppleve den «nye» Terminal 2 på Heathrow forleden. Bra. Selv om innsjekkingsmaskinen slurvet litt med boardingkortet. Nuvel.
Av alle ting, var vi kommet i besittelse av en kvittering for VAT-refund. Kanskje ikke akkurat hva staten synes om. Men når du først har en slik – så gjør et forsøk. Pengene går rett inn på kredittkortet ditt sa ekspeditøren. Enkelt og greit.
Så hvor var det vi skulle gå for å få ordnet dette? Langt til venstre – i et hjørne utenfor sikkerhetskontrollen. Lite med piler og skilt. Naturligvis. Kø. Forventet ventetid 1-2 timer. Ikke noe problem om du har et fly som går seks timer senere. Dog, vi vanlige reisende som beregner å ha alt i orden på flyplassen med kort og bagasje en time eller to før boarding – vi bleknet.
Britene er høflige, og med litt forklaring – joda det er et lite kontor på innsiden også, og der er det neppe kø. Det var rett. Langt til venstre denne gangen også – selvfølgelig minimalt med anvisninger om hvor dette var. Her også. Det er ikke ønsket at noen skal kreve noen penger tilbake fra den engelske stat. But never give up. Det er bare 100 meter til korridorens ende hvor kontoret er. Bakevje.
En hyggelig mann hilste oss bak glassruten. Ingen kø. Så på VAT-kvitteringen og stemplet fornøyd. Gå tilbake. Samme lange korridoren, ned rulletrappen til «banken» så får du pengene. Nei, ikke banken på denne etasjen – kun det ene nede til venstre for rulletrappen – (det uten angivelse av noe som helst om utbetaling av VAT-refusjon). Fant stedet! Gleden var stor.
Det er da hu følger regelen. Den bankansatt. Refusjonskvitteringen, det er ikke nok. Også kvitteringen for å ha kjøpt må legges frem i original. Kvitteringen som er også garantien for varen vi kjøpte. Beholdes av banken. Kopi til oss? Nei.
En ting er at staten, den engelske, ikke vil at vi skal kreve refusjon. En annen ting er at staten og Heathrow ikke veileder med skilt og opplysninger om hvordan og hvor du skal gå og hva du skal ha med. Det tredje er at butikken som selger varen ikke vet at her må det lages kopier for dette bruk. Det fjerde er at det gjøres så tungvint at du synes det for tidkrevende å ta prosessen. Det femte er at opplysningen om at alt kan sendes inn til et kontor så ordnes det hele; ikke tydeliggjøres.
For SAS og Star Alliance som har fått en fin terminal i London må det være en oppgave å rettlede sine kunder, slik at de får en rask behandling av VAT-refusjon, slik de ikke minst rekker flyet hjem – og får en dobbelt eller tredobbelt glede av å ha fløyet med SAS, handlet til jul, og ikke minst fått VAT-bonusen lett og greit på plass.
God tur.